2.06.2008

Memoriyıl Dey


Amerika' nın kendine özgü resmi tatilleri, bayramları var. Geçen sene yine bu sayfalarda bağımsızlık gününü (İndipendıns Dey) ve havai fişek gösterilerini anlatmıştım. Öyle bir uzamıştı ki sonunu zor bağladık... Bu sefer bir fotoğrafla verip geçiyorum.

Buyrun;


Memoriyıl Dey bizdeki 30 Ağustos Zafer Bayramı' na denk düşüyor ama biraz daha hüzünlü bir yanı var. Mayıs ayının son pazartesi kutlanan bu bayramda bayraklar yarıya iniyor. Her köşe başında ordu için bağış isteyen birileri, sokakta dolaşan ordu mensupları görüyorsunuz.
   
>>

Geçen sene bu zamanlarda yine ABD' deydim, fakat pek evden çıkmadığım için olayın vahametini anlamamışım. "Kurban bu sene hafta sonuyla birleşecekmiş oğlum" deyip güneye inen vatandaşlarımız gibi Memoriyıl' ı haftasonuyla birleştirip tatile kaçan Amerikalılar da yok değil. Ama yine de bu anma gününe büyük bir ilgi gösterildiğini söyleyebilirim.

Dostum Fırat' ın önünde uzanıp giden beyaz kartonlar, şehrin göbeğindeki bu yolun kenarına itinayla dikilmiş. Arzu ederseniz bir dolar karşılığında siz de bir tane edinip üzerine, Amerika için ölen tanıdığınız bir kahraman askerin adını, yaşını ve hangi talihsiz savaşta öldüğünü yazabiliyorsunuz. Yakından bakınca bizim Çanakkale Şehitliği' ndeki 

"Ömer oğlu Kazım, yaş 21, Bursa" 

benzeri mezar taşları görülüyor. En çok ta Irak Savaşı' nda ölenlerin adları var... Hiçbir şekilde ölümü alkışlamam mümkün değil... Ama "kahramanlık" fiilinin algılanışında bir hata var gibi geldi bana. Kendi toprağını savunurken ölenlere mi, yoksa başka ülkeleri fethe giderken ölenlere mi diyorduk "Kahraman" diye?


ÖNCEKİ YORUMLAR: 

Yazan:hbasak | Tarih: 2008-06-02 11:50:16
Konu: memorial day
Tatil olacağının önceden haber verseydin ya YEC! Ben bu memorial gün denen olayı hiç bilmiyordum. Bu sene öğrendim. ABD ile iş yapıyoruz, Mayis ayı son haftanın sonu oldu, kimseden maillere cevap gelmez, telefonlar açılmaz...Toptan buharlaştı mu bu insanlar diye düşünürken bir bankanın web sitesinde de "bugün tatil, havalelerinizi falan bugün yapamacacağız" uyarısını görünce araştırıp öğrendim ne tatiliymiş bu diye...Hakikaten haftasonu ile de birleşti bizim işleri aksattı, ben pek hoşnutsuz kaldım bu Memorial Day işinden. Biz 19 Mayıs'da çalışmıştık ama ?!!! El-alem Memorial Day'de tatil yapyıor, sen 19 Mayıs'da niye çalışıyorsun diye kendime kızdım asıl..
............
Valla kusura bakma Başak, ben de olayın önemini yeni keşfettim. Haklısın, en çok resmi-dini bayram bizde var sanıyoruz. Amerikalılarda şükran günü, krismıs, memoriyıl, indipendıns, labır day, veterans dey, kolombus dey, niv yiırs dey, martin luter king dey, dey allah dey diye gidiyor... Bizim şirket bayram günlerinde paralı izin veriyor, yani hem çalışmıyorsun hem paranı alıyorsun. "Yok arkadaş ben çalışacağım" dersen, ona da hayır demiyorlar. Hem kafadan tatil paranı alıyorsun hem de üzerine çalışıp ovırtaymını yapıyorsun. O yüzdendir ki seviyorum ABD bayramlarını. Geçen şükran gününde yolunmuş hindi tutuşturmuşlardı elime, "çok şükür" dedim.
Yazan:bunyaminakkaya | Tarih: 2008-06-02 22:02:16
Konu: KAHRAMAN
Kimsenin tavuğuna kışt demeden yaşayıp giden insanlar vardır.
Hiç çıkmadım, görmedim başka ülke ama emenim vardır böyle insanlar heryerde.
İşte o insanlar, hiç de kendilerine sorulmadan yapılan savaşlarda ölürler.
İster fetih deyin, ister işgal,ister savunma...
Üstelik hayatlarının en güzel çağlarında ölürler.
Sonra birileri çıkıp; daha nicelerini daha kolay ölüme göndermek için
bu "kahramanlık" destanlarını anlatırlar.
Ha gerçekten kahramanlar yok mudur?
Tabi ki vardır.
İşte onlardan birisi ne diyor savaşiçin:
"zorunlu olmadıkça, cinayettir."
"yurtta barış, dünyada barış."
...........
Valla doğru söze ne denir. Gözlemlediğim kadarıyla ölen askerlerin çoğunluğu ABD' nin gelir düzeyi düşük kesiminin çocukları. Yapacak daha iyi birşeyleri olmadığı için orduya piyade yazılıyorlar. Sonra adını bile duymadıkları ülkelerden ölüm haberleri geliyor.

Yazıda kahramanlık olgusuna vurgu yaptım, amacım onu övmek değil elbette. Demek istediğim, ülkeyi savunma mücadelesinin, başka ülkeleri fethetme iştahından daha onurlu olduğu idi. Övülecek birşey ararsak en azından yakın tarihimizle ilgili olarak bunu övebiliriz.

Hiç yorum yok: