3.04.2007

KIRMIZI


Adını Gugıl' da aratıp benim sayfama düşsün diye özellikle veriyorum buradan;
Işıl Çelik... Yedinci ve sekizinci sınıflardaki resim öğretmenim. Kendisi idealist, hırslı bir bayandı. Bizimki gibi liselerde resim derslerinin koftiden geçirilmesine de acayip tepkili bir bayan...
 
Daha ilk geldiği günden itibaren kendince bir takım devrimlere ve inkilaplara girişti. Söz konusu inkilaplara daha bin sene girişilir, bizler de daha bin sene merakla izlerdik ama ne var ki, bizim kaba etlere doğru birşeylerin dokunmaya başladığını hissettik... İnsanlara dokunup ta bin yıl yaşamamayı hakeden yılanlar gibiydi...

>>

Pırıl pırıl matematik, fen öğrencilerinin resim dersinden çakmaya başlaması ile veliler, aileler, komutanlar, hekimler gelmeye başladılar okula. Neden sonra Işıl Hanım biraz yumuşayıp "eli fırça tutamayan" zeki gençler için yeni bir kampanya başlattı. Buna göre 100 küsür sayfalık resim notuna çalışılacak ve kazıklar kazığı bir sözlüye girilip terlenecekti. O güne kadar kat-i surette kafada canlandırılamayan "resim notu" olgusu, sıcacık mürekkep kokulu fotokopiler üzerinde önümüzdeydi işte:
Işık bilgisi, ışığın fiziksel özellikleri ve karakteri... Renkler, ara renkler, sıcak-soğuk, ılık ve hafif meşrep renkler, renklerin insan psikolojisindeki yeri... Resim sanatı, genel sanat tarihi vb. Yani şu an olsa ilgiyle okuyacağım ama o zamanlar zerre kadar ilgimi çekmeyen bir yığın mevzu.

İyi bir çalışıp o sözlüden yüksek puanla geçtiğimi anımsıyorum. Ama her nedense o teksirden bana kalan tek şey, kırmızı rengin intihar teşebbüsünü yatıştırdığına dair bir cümle oldu. Bugüne kadar hiç intihara kalkışmadığım için bu bilginin doğruluğunu da sınayamadim ama o notlara göre, Sen Frensisko' daki Goldın Geyt Köprüsü' nün kırmızıya boyanmasının nedeni buymuş. Yani, hayatından bezmiş bir insan köprünün kanlı canlı rengini görünce "ulan hayat güzel aslında" diye fikir değiştirebilirmiş... Vay canına. Pek sanmıyorum ama...



Bunca yıl sonra yolum ABD' ye düştü. Sen Frensisko' ya gidip olayı yerinde inceler miyim, bilemiyorum ama resim öğretmenime şöyle bir gözlemimi aktarmak isterim... Burada kırmızı renkli bir araba sahibiyseniz, sigorta için ödeyeceğiniz pirimler bir miktar daha yüksek. Çünkü yapılan araştırmalarda, kırmızı araçların diğerlerine göre daha çok kazaya karıştığı ortaya çıkmış...

Hadi bakalim, hangisi doğru şimdi? Kırmızı hayata mı bağlıyor, hayattan mı ediyor? Hayır, gömlek beğendim alamıyorum arkadaş. Çözülsün bu sorun artık...


ÖNCEKİ YORUMLAR:

Yazan:skazka | Tarih: 2007-04-05 18:37:00
Konu: yakışır...
ışıl hanım ne vardı bu kadar hırs yapacak...azıcık anlayışlı olsaydınız da sizi ışıl ışıl ansalardı öğrencileriniz...bazen öğretmenler hem insan olduklarını,hem de en önemli işlerinin eğitim olduğunu unutabiliyorlar (nerden biliyorsun diye sorma)uygulamaların ideal olup olmadığı her zaman tartışılır ama yaratıcılık öğretilemez;ancak yetenek geliştirilebilir...

intihara teşebbüsü engeller mi bilemiyorum ama kırmızı renk hayat doludur ve fiziksel enerjiyi temsil eder...bu da demektir ki alırsan gömleğini güle güle giyersin...kırmızı gömlek giyersen de dünyayı toz pembe görürsün diye birşey var mı bilemeyeceğim...dene bakalım...
Yazan:ipeksol | Tarih: 2007-04-05 17:46:04
Konu: düş
kırmızı sadece şarapta iyi bir renktir..boşver onu sen maviyi seç..
ne gömleği yahu..kırmızı mı..sana pempe de yakışır valla..açar seni..esmersin ya
Yazan:handecasus2 | Tarih: 2007-04-05 17:01:01
Konu: :)
bu ışıl çelik benim hocam ışıl çelik mi acabaaaa...
hayrandım ben o kadına.
çok farklıydı.
işini ciddiye alır, biz o zamanlar anlamasak da bizi önemserdi...
Yazan:caglarbilir | Tarih: 2007-04-04 08:25:52
Konu: göynek
al geç abi, yakışır. salla gerisini :)
Yazan:jidotakafu | Tarih: 2007-04-03 14:32:20
Konu: YEC al o gömleği...
Öncelikle köprü..Çocukluk yıllarımdan Amerika diyince aklıma ilk gelecek şeylerin başında bu kırmızı köprü...Full house , wake uuppp san franciscoooo ve tabi jess dayı muhabbeti işte..Hey gidi hey... Bak işte köprü hatırlattı bunları yine..Kırmızı olması sanırım hafızamda yer etmesine etken dikkat çekici ...

Sonra kırmızıya gelelim ... Kızlar esmer erkeklerde kırmızıyı severler YEC :) Sevmeyen kızlar halt etmiş...Esmer erkeğe yakışır da kırmızı ...

Kıpkırmızı ise alma ama şoparlar gibi olursun çok fazla dikkat çeker o kadara da lüzum yok bikere...

Bana sorarsan (ki sordun farzediyorum sormuş ol meselaaa ) ben kırmızıyı çok sevmem...İntihar edeceksem de, yüzde bi milyon eminim o kırmızı daha da daraltır beni..Kırmızı bi kere kışkırtıcı bir renk bence..Etmiyorum lemm burası kırmızı demem inadına edebilirim....

Yahu resim dersini geçtim ,bize desen derslerinde bu kadar analizini yaptırmadılar renklerin ... Eksik hissettim kendimi şimdi yaa...Ara-ana takıldık biz..birbirine karıştırıp renk yaptık habire..Tühh bak...

Hadi görüşürüz...
Yazan:hbasak | Tarih: 2007-04-03 12:38:53
Konu: öğretmenlerimiz
Ah o hırslı öğretmenlerin ev ekonomisi branşındakiler yüzünden annem gecelik dikmiş, kazak örmüş; çevremdeki herkesin yardımıyla bir masa örtüsü çiçek çiçek işlenmiş ve bir etamin tablo yapılmıştır.....Resim dersinde yardım eden olmamıştır, bu yüzden hep karneme en düşük notum resim gelmiştir. Ama durun, en fecisi orta ikinci sınıfta müzik dersinde yaşanandır. Okuma-yazma öğrendiğinden beri nota da okuyabilen ve enstrüman çalan bendenize branşı fen bilgisi olan ancak müziğe ilgi duyan ve kendisini bu konuda bilgili sayan bir öğretmen tarafından (keşke adını hafızamdan silmemiş olsam da google'da arayınca burada kendisini bulsa) sesi güzel olmadığı düşünüldüğü için anca sınıf geçecek kadar bir not layık görülmüş ve bu sefer karnede gördüğü en düşük not, müzik notu olmuştur....Müziğe, resme, her türlü sanata karşı en ufak bir ilgiyi ve sevgiyi yok etmede ne denli ustadır bizim öğretmenlerimiz....Renk meselesine gelince; mavi renk intiharı önler diye Bursa'da Setbaşı Köprüsü'nü maviye boyamak için imza toplanmış ve köprümüz mavi olmuştur; kırmızı da nerden çıktı şimdi?
Yazan:dolphinblue | Tarih: 2007-04-03 10:34:45
Konu: ...
ne güzel kırmızı bir köprü bu :)
insanın intahar edeceği varsada vazgeçerdi sanırım...


ahh ahhh bende bigün oralara gelip sen gibi çekebilecekmiyim o köprünün resimlerini?


yediğin içtiğin senin olsun yec... bize gezip gördüğün yerleri yansıt yeter :)


sevgiyle kal


dolphin
..............
Dolphin, yanlıs anlama olmasın, ben hic gitmedim oraya, fotograf netten. Bana cok uzak orası. Biraz zor giderim. Saygılar. Ama inşallah sana nasip olur bir gün.
 

Hiç yorum yok: