19.07.2007

ÇEK - YAT


Yutüpte bir türkü ararken bir sürü amatör bağlamacı izledim.
Bir zaman sonra ne aradığımı unutup kendimi kaybetmişim...
Yirmi oturma odası ve dokuz salondan sonra
keşfettiğim şu oldu:

Bu ülkede bağlama çalıyorsan
çek-yat üzerinde oturacaksın arkadaş.
Deri koltuk, modern tasarımlı sandalye falan bunlar hoş değil, tınıyı bozuyor.

Samimiyet çek-yat' ta.
Duruluk çek-yat' ta.
Çek-yat bu toplumun son otuz senesine tanıklık etmiş
bir dost.
Çek-yat içimizden biri.
Çek-yat.
  
>>

ÖNCEKİ YORUMLAR: 

Yazan:hbasak | Tarih: 2007-07-19 18:08:05
Konu: bizim evin çek-yat'ı

Bu yazı beni çocukluğuma götürdü....Çek-yatların ennn ilkel modeli bizim evdedir. Annemler yeniliklere çok meraklı oldukları için daha çek-yat denilen şey hiç bilinmezken bir yerlerde görmüşler; hemen bulup almışlar mı; yaptırmışlar mı bilemiyorum....Bizim çek-yatımızda oturulan yer bir sandık, üstüne katlanmış bir mekanizma, onun da üzerinde minderler şeklindedir. Yatmak için önce üzerindeki minderleri ( 2 alt, 2 arka, 2 kolda toplam 6 minder) kaldırmanız (ve bu kadar şeyi koyacak bir yer bulmanız) gerekir. Sonra mekanizmayı kaldırırsınız (tutacak yeri yok, bir şekilde tutup açmayı becereceksiniz); o mekanizma öne doğru uzanır kocaman bir yatak olur -Önceden ortalıktaki sehpa vb. şeyleri kaldırmıştınız değil mi?- Artık alttaki sandık kısmına ulaşılmıştır. Bundan sonraki aşamada kesinlikle 2 kişiye ihtiyaç vardır. Sandığın kapağını kaldırıp dirseğinizi dayayarak açık tutarken içine katlanıp konmuş pamuk yatağı kendisi ile güreşerek ve -eğer uzun tırnaklarınız varsa mutlaka tırnaklarınızı kırarak- çıkartırsınız...Açtığınız yatağın üzerine serersiniz. Sonra çarşaf-yorgan falan getirirsiniz. Sabaha bir de bu yatağı katlayıp geri sandığa koyması, minderleri getirip dizmesi var, oralara girmiyorum....Bu şey hala bizim evde duruyor. Satsan satılmaz, atsan atılmaz. Eğer bir gün çek-yat müzesi falan yapılırsa orada yerini bulur.....
...........
Satsan satılmaz tamam da, atsan atılırmış gibi geldi bana. Haa, bak müzenin açılışına kadar umutla bekleyeceğim diyorsan o zaman başka. Bence böyle bir müzeyi de senin açman lazım Başak. Zira o aleti başka bir yere götürmektense müzeyi sizin eve getirmek daha kolay...
Yazan:dolphinblue | Tarih: 2007-07-20 12:07:23
Konu: ...
ilk çekyatımızı hatırladım şimdi :)

bigün abim ucunda yattığı için küt diye çekyattan yere yuvarlanmıştı ne çok gülmüştüm o zaman :) o dönemler o tarz çekyatlar enteresandı sürmeli bişeydi ve hep ortasında yatmak zorunda kalıyordun dengeyi sağlayabilmek için...

yurt dışında yoktur çekyat kültürü... ama biz yatılı misafire meraklı bir toplum olduğumuz için ev düzerken ilk önce geleni nerde yatırabiliriz düşüncesiyle çekyatların olduğu yere dalarız hemen...

miamide çekyat var mı peki? :)
..........
Ben şu ana kadar üç yabancı memleket gördüm hiçbir yerde rastlamadım.Kafayı misafirlerle bozmuş olan bi biz varız herhalde. Hiç kullanmayıp sadece misafirler için döşediimiz odalar var.

Miami' de yok tabi ki! Benim merak ettim bu icadı türklerin başına kim sardı, hangi uyanık girişimci yakaladı zaafımızı?
Yazan:figoltx | Tarih: 2007-07-20 20:38:13
Konu: Cek-yat'im nerede?

Sayemde gecen yazdan beri Fransa'nin da bir cek-yat'i var. Hayirli ugurlu olsun.
Eeee, es dost gelir kalir evimizde diye dusunup Istanbul'daki cek-yat'imi taaa Fransa'lara kadar pesimden getirdim. Iyiki de getirmisim gecen Ekim ayinda 6 kisiden olusan cekirdek ailem Istanbul'dan geldiginde herkese boylece yatacak yer ayarlayabildim. Sagol benim vefali cek-yat'im. Haa baglama calmayi bak denemedim cek'yat'imin uzerinde ama iyi fikir bak piyanomun yanina cekip de piyano calmak ,bakalim nasil melodiler dokulecek parmaklarimdan.
...........
Sen istanbul' dan Fransa' ya nasıl taşındın allasen? Kamyon mu tuttun, uçak mı kiraladın figoltoks? Herkesin çekyatlarla ilgili anıları var. Bu konu sosyolaoglar tarafından araştırılmalıdr diyorum...
----------
Gecen yaz reklama girecek ama uluslararasi tasinma sirketi Bergen Nakliyat'in marifetiyle, hemen hemen hic fire vermeden esyalar gemiye yuklenerek, bir ay gibi bir sure sonunda teslimat gerceklesti. Esyalar toplanirken firma herseyi igneden iplige paketledi, kolilere yerlestirdi ancak Fransa'da acip yerlestirmesi figoltx ve yvltx"a kaldi. Bir ay hummali bir calisma sonunda koliler acilmis, hersey yerli yerini bulmustu. Tam bir nefes almak uzereyken yvltx 10 adet metal kutularla bir gun cikageldi ve Angola'nin ote berisini hazirlayacagiz dedi. Iste o an "Annecigim, ben yurduma donuyorum" demek uzereydim ki, iyiki dememis ve elbirligiyle kutulari hazirlamisim. figoltx
Yazan:acikdeniz | Tarih: 2007-07-20 21:40:58
Konu: ..

Bu videoyu da izledin mi Yec,
Bu da akademik pavyon (okuldan hocam) :))
Çek-yat üstünde söylenmemiş :))

http://www.youtube.com/watch?v=YuuM04azHP0
..............
İzledim şimdi, Orhan Gencebay mı çalmış? Bu arada sen konservatuar mı okuyorsun? Hocam deyince şeettim. Dediğim gibi en başarılı sonuçlar çekyat üstünde..

Yazan:likelife | Tarih: 2007-07-21 00:51:41
Konu: :)

bağımsızlık günü şeysi mutsuz sonla bitince hüzünlenmiştim..
( en azından bana göre mutsuz sondu )

ayrıca Lori bu şekilde davrandığına göre,
ben ilerde Amerika' ya yerleşecek olsam herkese asılıomuş gibi görüneceğimi hemen anladım,
çünkü Lori x 10 sıcak kanlıyım..
ama zaten Türk milleti öyle..

Kapıda öpüşülüp sarılınacak,
aaa şarap mı getirdin ne zahmet ettin ver ben taşıyayım denilecek,
yemek tabakları üst üste doldurulup " bunu da yemezsen darılırım " denilerek misafir alakaya boğulacak,
ayrıca devamlı sohbet konuları yaratılıp misafirin sıkılmaması + kendini çok mühim bi şahsiyet zannetmesi sağlanacak vs vs..

demek ki elin Kevin' ı gelse benim evime,
davetten sonra sağda solda " olm kız çok pis yazdı bana " diyecek.

pis tırstım ben..
........
O diil de, herhalde Lori de benim ona asıldığımı zannediyor galiba. Kızı laf ve soru yağmuruna tutuyorum. Maksat canı sıkılmasın, dediğin gibi...

Yazan:acikdeniz | Tarih: 2007-07-21 08:35:05
Konu: :)

Türkçe öğretmenliği okuyorum. Hocamız da eğitim bilimlerinden öğretimi planlama ve değerlendirme hocamız :)) ama olsun o kadar da değil mi konservatuvar değil, hocamız kendi kendine öğrenmiş. Konu çek-yat olunca çek-yatsız bir örnek vereyim dedim;)
Gönlünce...
.............
Bravo, hoca kendini yetiştirmiş. Peki "pavyon" nereden geliyor? Akademik kısmını anladık :)

Yazan:sehrayin | Tarih: 2007-07-22 01:40:42
Konu: Çekyatın anımsattığı

Rahmetli anneannecim çekyata ketçap derdi. Yoksa ketçapa mı çekyat derdi? :)
............
Nur içinde yatsın.

Yazan:imbirgaripsinbirgaripler | Tarih: 2007-07-22 07:32:50
Konu: **
törkiş dilayt a doğru yükselecek o zaman bu çek yat.ama pek işe yarıyor gerçekten.bi de bunların kasası eski kitap ,yastık,yorgan, mevsime göre yazlık-kışlık kıyafetler ile doludur.
...............
Bizdeki benim çocukluk oyuncaklarım ile dolu. Gözüm gibi bakıyorum.
 

Hiç yorum yok: